08 November, 2010

   Petang sabtu aku bertandang ke rumah adeq,seperti biasa mama dengan rutinnya menjaga budak.Masa tu hanya tinggal cucunya saje.Umairah,Iman & Syabil. Mereka bermain dengan riang.Syabil yang berusia 2 tahun begitu petah bercakap.Nyanyi lagu kanak2 walaupun agak pelat.Bila dia perasan aku tengok dia,dia akan tersipu2 malu.Geram aku tengok..hihi Nama aku sering dijadikan untuk takutkan mereka bila buat kesalahan.Garang ke aku.? hehehe diorang je tau aku garang ke tak.Tapi yang pasti diorang akan terdiam apabila nama aku disebut.

   Ketika terleka melihat syabil,aku lihatkan Umairah yang bermain dalam bakul baju mama.Dibaringkan bakul itu dan dimasukkan separuh badannya ke dalam bakul.Mulut dia bising sambil buat bunyi yang ntah apa-apa..Aku fikirkan apa yang dia bayangkan..Ohh..rupanya dia berimaginasi jadi pilot kapal terbang.Hahaha

   Kalau budak2 yang main macam tu,mesti kita cakap imaginasinya tinggi dan bagus la bila dia terfikir yang dia boleh memandu kapal terbang.Tapi cuba kalau orang dewasa yang main macam tu,mesti cakap " Buang tebiat ke kau?.Hilang akal eh ".. hehe

   Aku terfikir seketika.Imbas kenangan lama.Zaman kanak2 adalah saat yang paling terindah dalam hidup kita. Kenangan yang paling berharga.Dimana kita akan tempuhi sekali seumur hidup.Oleh itu,biarlah anak- anak kita mencipta kenangan yang indah juga.Jangan biarkan mereka memiliki kenangan pahit seperti didera,dipukul atau dibuang merata-rata.
Jari tu tekanla kt cni :) www.tips-fb.com

No comments: