07 September, 2011

Jalan2 isi perut.. :)

Hari Raya hampir tiba.Hanya tinggal beberapa ari je lagi.Mood keje dah bertukar mood Raya.Masing2 da sibuk nak beli baju raya fesyen apa? Kuih Raya nak beli kat mana? Semalam shopping raya kat Mall ke Bazar? Planning nak amik cuti raya brapa ari? Topik tu je yang sering dibualkan.

Tapi ada satu topic yang paling hangat yang selalu terluah di mulut aku dan kawan2  aku ialah menu nak berbuka & berbuka kat mana? hehehe  Bermula pertengahan hingga akhir Ramadhan, ada beberapa kali gak la aku berbuka pose di luar bersama adeq dan kawan2.Kawan2  time skola slu bagi cadangan tempat2 yang best untuk berbuka.Tapi tak sume pelawaan aku dapat terima sebab terikat dengan komitmen.cee wah.. -_-

Ok.. now time utk story apa menu dan lokasi aku berbuka.. 

Jeng jeng jeng…





Ni juadah kat umah Fidah, kawan sekelas aku time skola menengah. Menu malam tu memang terbaik sebab hampir sume menu aku bedal. Hahaha Hubby dia pun sporting.Biar pun baru kenal, tapi leh masuk kpala.Opss lupa nak mention act Fidah ni baru je memegang status isteri org beberapa bulan yang lepas.So len la ckit rasanya.hehehe




Ni la pose2 yang sempat dirakam. Time ni family Fidah pun ada skali.So memang meriah la malam tu.Bila family dia blik, kitorang tak blik lagi. Masih meneruskan `perjuangan’ dengan enaknya.. hahaha ( Kitorang bukan gelojoh tapi menghormati permintaan tuan umah yang suh abiskan makanan sebab senang nak basuh pinggan )  ngeh ngeh ngeh




Kedua.. sesi terjah ke umah Tini,juga kawan sekelas aku.Ari tu dia masak Soto ! Perghh memang sedap! ( Pada aku apa yang tak sedap.Sume makanan aku cakap sedap.Confirm licin. Tu sebab aku American size !Tapi ada gak yang aku cakap tak sedap.. Petai dan yang sewaktu dengannya!  )  :)




Yang ni cadangan sorg brother sama tpt keje dengan aku.Asal dari Sabah.Aku ni lak memang jenis seseorang yang suka mencuba makanan baru. So aku & bos aku dibawa ke bazaar Sri Alam dimana sume peniaga berasal dari Sabah dan kebanyakan pelanggan juga berasal dari sana.. 

Ada macam2 jenis kuih yang aku tak pernah tengok. Gambar yang macam lepat pisang tu act nasi berempah. Dalam plastic tu lak Siulak Jerung@ Pari.Kuih yang kaler coklat tu dibuat dari pulut.Aku lupa nama dia.Yang dibalut tu pun sama.Yang macam sandwich tu kuih apam.

Ada beberapa gambar yang aku tak amik iaitu ada ubi rebus yang dicincang dan kuih jagung ( Jagung yang direbus dan isinya disagat kemudian dibentukkan macam lepat).. Yang paling menu dia adalah Ikan Bakar. Ada ikan Tongkol, ikan Selar, Ikan Ayam dan ayam panggang..




Next please….

Orait.. minggu terakhir bekerja kitorg plan untuk berbuka together2 kat Senibong Seafood..Menu of coz la Siput Seafood.. Yum3.. Saksikan la menu kami dengan Bismillah.. :)





Tak terliur ??.. ok cuba yang ni lak..  Amik Kau !!




Haa.. terliur kan??.. eh tu apa tu jilat2 bibir lak.. hahaha  Yum2.. Ada lagi gambar menu tapi xleh letak byk2..Korang nak.. pi  je order kat Senibong Seafood. Ngeh ngeh ngeh  :)




Klu korg tengok gambar ni agak2 sedap tak makanan dia..Tu korg tak tengok gambar pinggan kitorg yang bertimbun dengan tulang dan pinggan hidangan yang kering tanpa isi.. hahaha ( Macam biasa.. bukan gelojoh.bukan permintaan tuan umah suh licinkan makanan tapi klu order makanan yang mahal2 tapi kalau takat makan cuit2 je baik pi masak maggi,potong cili padi, pecah telur ) Tak habis pun xpe. Tapi klu aku memang licin la maggi tu! Hahaha




Ok destinasi terakhir.. It Roo Café kat Bandar Johor Bahru.Berdekatan dengan Bazaar JB..Act menu kat situ yang paling mengancam ialah Chicken Chop.Tapi disebabkan aku takut aku makan berulang kali ( konon takut tak kenyang), aku order la Kue Tiaw Tomyam & Roof Bear Root Beer Float.. Pelik tak nape aku order Kue Tiaw Tomyam.Biasa org makan dengan Bee Hoon or mee kuning kan? Act aku tak brapa makan mee kuning.Adakalanya perut aku akan terasa sebu ble makan mee kuning.Bee Hoon?? Aku x alergi .. Tapi saja je nak order kue tiaw sebab mee tu BESAR CKIT !! :p

So inilah lokasi2 aku berbuka pose.Makanan sume sedap2.
Oww tertinggal satu lokasi. Aku gak da makan kat Rawa Steamboat Taman Gaya hampir 3 kali dengan adeq & mama.Hehehe  memang favourite adeq adalah Seafood,Thai Food & Masakan Kampung.So layan selera dia.Dengan aku2 pun berselera.. hehe

Bia pun sering berbuka dengan makanan yang enak. Alhamdulillah..Berat badan tak naik sebab aku pastikan  aku akan exercise kan diri aku dengan wat keje2 yang banyak bergerak.Dan makan dimulai dengan Bismillah.Disudahi dengan Alhamdulillah.. :)
Jari tu tekanla kt cni :) www.tips-fb.com

No comments: